Η διαφορά του address bar από το search box

browser

Σε αυτό το post θα δούμε την διαφορά του address bar από το search box στον browser καθώς και γενικότερα την διαφορά της μηχανής αναζήτησης (search engine) από το... "internet"

Ανέκαθεν, ο ενδεδειγμένος τρόπος περιήγησης στο internet, ήταν αρχικά να γράψουμε την διεύθυνση της ιστοσελίδας (domain name) στην γραμμή διευθύνσεων (address bar) ώστε το πρόγραμμα περιήγησης (browser) να μας εμφανίσει την σχετική ιστοσελίδα.

Σταδιακά, οι browsers καθώς εξελίσονταν για χάρη ευκολίας ενσωμάτωσαν στο γραφικό περιβάλλον τους και ένα search box, ώστε ο χρήστης ανά πάσα στιγμή να μπορεί να κάνει αναζητήσεις μέσω μιας μηχανής αναζήτησης, χωρίς να χρειάζεται να μεταβεί στην σχετική σελίδα της μηχανής αναζήτησης.

Παράλληλα, πολλοί χρήστες έχουν πλέον την μηχανή αναζήτησης ως αρχική σελίδα του προγράμματος περιήγησης τους κάτι που έχει ως αποτέλεσμα ανοίγοντας τον browser να πληκτρολογούν την διεύθυνση της ιστοσελίδας που θέλουν να εμφανίσουν στην μηχανή αναζήτησης και όχι στην γραμμή διευθύνσεων του browser.

Πλέον, μάλιστα, σε κάποιους browsers π.χ. στον Chromium, η γραμμή διευθύνσεων είναι δευτερευόντως και search box, δηλαδή αν το πρόγραμμα δεν μπορέσει να βρει την ιστοσελίδα που υπάρχει στην σχετική διεύθυνση, ή αν αντί για μια διεύθυνση πληκτρολογήσει κάποιος μια λέξη κλειδί στο address bar, τότε αυτόματα ο browser χρησιμοποιεί την μηχανή αναζήτησης για να εμφανίσει σχετικά αποτελέσματα.

Η συνήθεια των χρηστών να πληκτρολογούν την διεύθυνση της ιστοσελίδας που θέλουν να εμφανίσουν στην μηχανή αναζήτησης (αντί για το address bar), αποτυπώνεται και στα στατιστικά στοιχεία επισκεψιμότητας μιας ιστοσελίδας. Βλέποντας τις λέξεις κλειδιά με τις οποίες "εισέρχονται" στην ιστοσελίδα οι επισκέπτες μέσω των μηχανών αναζήτησης, μία από τις "top" αναζητήσεις τους είναι συχνά η διεύθυνση (domain name) της ιστοσελίδας.

Αυτά τα πράγματα, για πολλούς είναι γνωστά, όμως για όσους δεν είναι αρκετά εξοικειωμένοι με τις έννοιες αυτές, μπορεί να δημιουργήσουν κάποια σύγχυση, παρανοήσεις ή και παρεξηγήσεις.

Για παράδειγμα, όταν μια νέα ιστοσελίδα δημιουργείται και εμφανίζεται online στο internet για πρώτη φορά, έχω αναφέρει και σε άλλα posts, ότι χρειάζεται κάποιο χρόνο για να αντιληφθούν οι μηχανές αναζήτησης την ύπαρξη της και να την εμφανίσουν στα αποτελέσματα τους. Παλιότερα χρειάζονταν μερικούς μήνες, τώρα συνήθως λιγότερο από ένα μήνα.

Έτσι, αυτό το πρώτο διάστημα λειτουργίας της ιστοσελίδας, κάποιος που συνηθίζει να γράφει την διεύθυνση της ιστοσελίδας που θέλει να εμφανίσει στην μηχανή αναζήτησης (αντί για το address bar), δεν θα βλέπει στα αποτελέσματα την σχετική ιστοσελίδα. Αυτό δεν σημαίνει ότι η ιστοσελίδα δεν υπάρχει στο ίντερνετ ή ότι δεν είναι προσβάσιμη από οποιονδήποτε.

Δεν θα πρέπει, δηλαδή, να συγχέουμε το internet, με την υπηρεσία αναζήτησης στο internet που παρέχει μια εταιρία (π.χ. η Google). Καθημερινά εμφανίζονται στο ίντερνετ πολλές νέες ιστοσελίδες, και πιθανόν μελλοντικά οι μηχανές αναζήτησης να εξελιχθούν ακόμη περισσότερο ώστε να μπορούν να τις ανακαλύπτουν και να τις εμφανίζουν πιο άμεσα στα αποτελέσματα τους. Πάντως αυτό είναι κάτι που εξαρτάται από τις εταιρίες που παρέχουν τις υπηρεσίες των μηχανών αναζήτησης και όχι κάποιο... "υπαρξιακό" πρόβλημα της εκάστοτε νέας ιστοσελίδας :-)

Θα το πω και ακόμη πιο απλά, με ένα παράδειγμα "έξω από το internet" και πιο κοντά στην "υλική" πραγματικότητα. Ας πούμε ότι έχουμε στα χέρια μας έναν έντυπο τηλεφωνικό κατάλογο της περιοχής που κατοικούμε και σήμερα μας συνδέουν στο σπίτι το τηλέφωνο. Το τηλέφωνο λειτουργεί και μπορεί να μας τηλεφωνήσει οποιοσδήποτε, όμως ο αριθμός του τηλεφώνου μας δεν μπορεί να εμφανιστεί ως δια μαγείας στον έντυπο τηλεφωνικό κατάλογο που κρατάμε αλλά θα πρέπει σε αυτή την περίπτωση να περιμένουμε την επόμενη έκδοση του τηλεφωνικού καταλόγου. Ελπίζω και μέσα από αυτόν τον απλοϊκό παραλληλισμό να γίνεται κατανοητή η διαφορά μεταξύ τηλεφώνου (δηλαδή της ιστοσελίδας) και του καταλόγου (δηλαδή των αποτελεσμάτων της υπηρεσίας αναζήτησης στο internet).

/ Αυτό το έγραψα στις 17/02/2013 (15:58:22) /